Door de krapte in de markt is het niet altijd makkelijk om de juiste kandidaten te vinden en daardoor gaan steeds meer bedrijven op zoek naar latent werkzoekenden. Deze succesvolle professionals ontvangen daarom maandelijks, wekelijks of zelf bijna dagelijks berichten van recruiters. Hoe blijf je dan origineel en hoe zorg jij dat jouw contactmoment écht anders is?
Stuur iets persoonlijks
Verplaatst jezelf in de kandidaat. Hoe zou jij het vinden om het ene na het andere niet-gepersonaliseerde connectie verzoek via LinkedIn te ontvangen? Juist, dat is niet de manier waarop je benaderd wilt worden. Als je iemand een bericht stuurt, of het nu een e-mail, LinkedIn bericht, InMail, Facebook bericht of aangetekende brief is, neem dan de tijd om een aangepast bericht te sturen.
Zorg hierbij wel dat je concreet bent. Dus niet: “Ik stuur je een bericht omdat ik zie dat je relevante ervaring hebt” maar “Ik stuur je een bericht omdat ik zie dat je meerdere jaren als accountmanager in de technische sector hebt gewerkt voor bedrijf X”.
Wil je je echt onderscheiden, zoek dan naar bijvoorbeeld gedeelde interesses of hobby’s en verwijs daar naar. Dit is makkelijk dan je denkt. Bekijk interesses op het Facebook of LinkedIn profiel of Google gewoon een keer de naam. De resultaten kunnen je best weleens verbazen. Met zo’n bericht laat je pas echt zien dat je interesse hebt in je gesprekspartner en dat wordt gewaardeerd.
Ben je vaak op zoek naar latent werkzoekenden en ben je daarom vaak via LinkedIn aan het ‘sourcen’? Je zou kunnen overwegen Robin de digitale recruitment assistent in te schakelen. Deze tool assisteert recruiters tijdens het recruitment proces door ze in contact te brengen met latent werkzoekenden. Daarnaast krijg je als recruiter inzicht in de toekomstambities van de latent werkzoekenden waarmee je in contact komt, waardoor je nog vóór het eerste contact zeker weten genoeg huiswerk kunt doen om een persoonlijke klik te vinden. Robin kost geld, maar neemt ook veel werkzaamheden uit handen waardoor het voor drukke recruiters rendabel kan zijn. Je hebt ook meteen toegang tot het 06-nummer, wat erg handig is voor punt twee van de blog.
Pak de telefoon op
Met gepersonaliseerde berichten kun je laten zien dat je je huiswerk gedaan hebt, maar een telefoontje is nog veel persoonlijker. Kun je aan een nummer komen, zorg dan dat je altijd belt. Natuurlijk geldt bij dit telefoontje ook dat je je huiswerk gedaan moet hebben. Tijdens het gesprek kun je oprechte interesse tonen en de kandidaat laten weten dat hij/zij niet dertien in een dozijn is.
In een telefonisch gesprek kun je daarnaast ook veel meer uitleg geven en vragen stellen. Bovendien gaat dit proces veel sneller dan het over en weer sturen van berichten. Je geeft de kandidaat direct de mogelijkheid om vragen te stellen en kunt veel meer interactie verwezenlijken. Dus, ga op zoek naar telefoonnummers en pak de telefoon op. Kandidaten waarderen het.
Bouw relaties voor de lange termijn
Latent werkzoekenden zijn niet actief op zoek en dat betekent dat je niet altijd op het juiste moment contact op zult nemen. Niet iedereen heeft direct interesse, maar het kan zomaar het geval zijn dat jouw aanbod op termijn zeker wel interessant kan zijn voor de professional. Door het contact met die professional te onderhouden in zulke situaties, bouw je relaties op waarvan je op de langere termijn de vruchten plukt zodra het een goed moment is voor de kandidaat.
Schakelen met latent werkzoekenden is investeren. Je kunt het beste een mooie talent pool opbouwen met goed talent dat een goede toevoeging zal zijn aan jouw business zodra zij hier klaar voor zijn. Voor kleinere bedrijven misschien iets lastiger, maar die hebben ook een kleinere talent pool nodig. Zorg dus dat je contact houdt met interessante professionals. Warm contact is altijd goed om te hebben.
Zelf richting wij ons volledig op het contact met latent werkzoekenden, omdat wij professionals niet alleen aan een baan willen helpen, maar hun ambities willen verwezenlijken. Op deze manier kunnen we ons volledig focussen op de goede match tussen professional en werkgever, wat bij ons de belangrijkste factor is voor succes. Meer weten over onze werkwijze? We leggen je graag vrijblijvend alles uit.