Terug

In de sales lopen veel verschillende soorten mensen rond, dat is zeker. In de vele jaren van sales-recruitment hier bij Mijn Sales Recruiter zijn we van alles tegengekomen in ons wervingsproces. En je raadt het nooit…

Een aantal van de beste sales mensen die we ooit over de vloer hebben gehad, misten vaak markt-specifieke ervaring (zoals specifieke ICT- of Tech-ervaring).

Dit klinkt misschien ongeloofwaardig, maar het is waar. Wat deze professionals tekort kwamen aan kennis in een specifiek marktsegment, werd meer dan gecompenseerd met hun kernkwaliteiten.

Maar wat zijn nou deze basis eigenschappen die iedere sales persoon nodig heeft? Welke kernkwaliteiten zijn zo essentieel dat iemand deze van nature moet hebben om uiteindelijk verder te komen in de sales?

Je leest ze hier.

De 7 vaardigheden die je niet aan kunt leren:

1. Nieuwsgierigheid
In een markt waarbij klanten enorm van elkaar verschillen veranderen de omgeving en de producten enorm snel. Het is daarom onmogelijk om altijd up-to-date trainingen te faciliteren in de sales. Een uit nature nieuwsgierige verkoper kan zich in de schoenen van de klant begeven, het probleem boven water krijgen en uiteindelijk met een doeltreffende oplossing komen.

2. Integriteit
Er zit veel verschil tussen zeggen dat je iets gaat doen en iets ook daadwerkelijk doen. Een goede sales professional doet beide. Het missen van een target is niet zo belangrijk, als de klant maar goed geholpen wordt.

3. Gedrevenheid
Sommige bedrijven groeien zo hard dat er kansen voorbij komen die op het eerste gezicht nog niet als mogelijkheid werden gezien. Een ideale sales professional pakt deze kansen en heeft de intrinsieke motivatie om zich te laten zien. Iemand die hard werkt en het bedrijf verder helpt maakt zich vanzelf onmisbaar. Niet lullen maar poetsen!

4. Probleemoplossend vermogen
Net zoals nieuwsgierigheid is probleemoplossend vermogen een eigenschap die heel moeilijk te trainen valt. In het sales vak kom je veel problemen tegen, meer dan wenselijk. Het is daarentegen niet mogelijk om van alles op de hoogte te zijn. Sales professionals kunnen met speels gemak problemen oplossen. Ze vinden energie in het oplossen, geen frustratie.

5. Weerbaarheid
In een verkooptraject gebeurt er enorm veel. Het kunnen omgaan met tegenslag, ups en downs en erg veel afwijzingen, is een essentiële vaardigheid. Je kunt 1000% zeker zijn dat een klant jouw product gaat kopen en dan doen ze dat niet. Je kunt een veel beter product aanbieden dan de concurrent en toch kan de klant voor een ander kiezen. De verkopers die het meest veerkrachtig zijn, die met beide benen op de grond staan, leren van hun fouten en groeien van uitdagingen zijn de echte toppers.

6. Zelfbewustzijn
In veel bedrijven heerst een coachingcultuur. De sales professionals die het meest zelfbewust zijn kunnen snel identificeren waar ze moeten verbeteren en rechtstreeks naar de kern van het probleem gaan. De professionals die niet zelfbewust zijn, kunnen hun beste gewoontes ineens laten vallen als het even tegen zit. De meest zelfbewuste en ervaren professionals zijn meer bekend met succes en weten hoe ze het moeten herhalen, en kunnen het anderen aanleren .

7. Emotionele reflectie
Telefonische verkopers moeten zeer goed zijn om de emoties van een prospect te ontdekken zonder een gezichtsuitdrukking of wat voor lichaamstaal dan ook te kunnen zien. Op dezelfde manier moeten verkopers die veel op de weg zitten, gemakkelijk kunnen ontdekken hoe iemand zich voelt bij een bepaalde interactie en daar op ingaan. Ze moeten weten wanneer ze invloedrijk moeten handelen en wanneer het beter is een stap terug te doen.

Al om al, een echte sales-topper zit vaak een beetje in je natuur. De specifieke markt- of vak-kennis kan altijd aangeleerd worden, al kan enige kennis van je markt wel erg bruikbaar zijn om snel effectief sales te kunnen bedrijven of een betere kans te maken in een sollicitatie-procedure. Wil je meer weten over hoe je je kansen vergroot in het sollicitatie-proces? Lees hier meer over waar recruiters specifiek naar kijken.