Terug

Wil je je bedrijf of product promoten, maar op budget?

Heb je al overwogen om dit te doen via social media influencers? Of weet je uberhaupt niet wat een influencer is?

Om duidelijkheid te verschaffen is het waardevol om eerst uit te leggen wat onder een influencer verstaan wordt…

De definitie luidt: een influencer is een persoon of groep die de vaardigheid heeft om het gedrag of de opinie van anderen te beïnvloeden. Hij of zij is iemand die breed aanwezig is op alle vormen van social media en zo zijn of haar doelgroep betrekt bij alles wat ze doen.

Je kunt een influencer inzetten om meer aandacht te genereren voor je product of organisatie. Alleen hoe vind je de juiste influencers bij jouw product of organisatie en hoe kom je hierachter? Dat zetten we in deze blog uiteen.

Invloedsscore

Het gaat bij influencers niet alleen om het aantal volgers wat ze hebben. Dit bepaalt maar een gedeelte van de invloedsscore. Minstens even belangrijk is de mate van interactie die de influencer op gang brengt onder de volgers en de betrokkenheid van de volgers bij de influencers. Om deze betrokkenheid en interactie te bewerkstelligen moet een influencer aan een bepaald aantal factoren voldoen:

  • Vertrouwen
  • Geloofwaardigheid
  • Authenticiteit

Wil je op zoek naar een influencer die bij je product of organisatie past, dan moet je eerst research doen. Voordat je op onderzoek uitgaat naar een influencer die bij je past, moet je eerst onderzoek doen naar je doelgroep en je concurrenten.

Doelgroep

Maak over je doelgroep een social media analyse. Als het goed is heb je namelijk al goed in kaart wie je doelgroep is. Zo niet, dan heb je echt nog een hoop werk te doen. Bekijk op welke social media je doelgroep actief is, hoe ze actief zijn en in welke mate.

Concurrentie

Vervolgens ga je door naar de concurrentie. Ook dit heb je als het goed is aardig in kaart. Kijk op welke social media zij actief zijn en op wat voor manier zij campagne voeren. Daarnaast kun je kijken of ze gebruik maken van influencers en op welke manier zij deze inzetten.

Klout

Wanneer je deze zaken in kaart hebt gebracht gaan we door naar het derde onderdeel, deel één. Hierbij ga je bepalen wie de influencers binnen jouw netwerk zijn. Dit kun je doen aan de hand van verschillende handige applicaties. Eén van deze gratis applicaties is Klout. Met deze applicatie kun je niet alleen je eigen invloedsscore bepalen op social media, maar kun je ook die van anderen in je netwerk.

Forrester-Peer-Influencer-Pyramid

Op deze manier kun je een lijst maken van de meest invloedrijke mensen die je volgt. Leg deze lijst vervolgens naast het netwerk van je volgers en haal de overlap eruit. Met deze lijst kun je vervolgens aan de slag.

Nu gaan we de influencers verdelen in verschillende categorieën aan de hand van de Forrester Peer Influencer Pyramid.

  • Potential influencers: Deze groep staat onderaan de piramide. Dit zijn mensen die wel invloed hebben, maar geen extreem grote doelgroep om deze invloed op uit te oefenen.
  • Mass influencers: Deze groep wordt erkend op een bepaald onderwerp met een relatief groot bereik en worden geloofd door anderen door hun authenticiteit. Deze groep is te verdelen in twee subgroepen.
    – Mass mavens; plaatsen veelal langere opiniestukken, gekenmerkt door verdieping.
    – Mass connectors; plaatsen veelal korte stukken met minder diepgang en hebben een vrij groot bereik.
  • Social broadcasters: Hebben een groot bereik maar worden over het algemeen relatief slecht vertrouwd door het publiek (bijv. een zanger).

Weet waar je naar zoekt

Zelf behoor je ook tot de groep potential influencers. Misschien nog wel belangrijker is dat hoewel je uiteraard het liefst zoveel mogelijk mass influencers aan je organisatie bindt, ook potential influencers en social broadcasters zeker kunnen helpen bij het genereren van meer zichtbaarheid. De kans dat je meteen een mass influencer aan je weet te binden is namelijk niet zo groot. Vaker gebeurt het dat iemand een mass influencer aan zich weet te binden via een potential influencer.

Zorg dat de influencers je zien voordat je ze een aanbod doet. Blijf echter niet alleen binnen je eigen netwerk, dit is wel een goed uitgangspunt, maar zorgt ook voor beperkingen.

Met deze handvatten kun je een goed begin maken met het zoeken van de juiste influencer bij jouw product of organisatie. Het is alleen niet iets wat je in een nacht klaarspeelt. Wees je bewust van de investering die je er voor moet doen, maar ook dat je er mooie dingen voor terug kunt krijgen.