Steeds meer bedrijven doen het: social media accounts van potentiële kandidaten checken als onderdeel van het screeningsproces. Een indicatie van een persoon in zijn of haar privéleven is immers een indicatie van een persoon in zijn of haar bedrijfsleven. Toch zijn er voor zowel werkgevers als voor potentiële kandidaten zeker regels waar zij zich aan moeten houden en dingen waar ze op kunnen letten bij een online check.
Regelgeving omtrent screening
Allereerst zijn er de regels. In het huidige tijdperk van technologische ontwikkelingen, is privacy schending (met name op social media) een terugkerend onderwerp. Het wordt steeds lastiger om je privacy te beschermen. Data wordt voor grote bedragen verkocht aan adverteerders, die deze gegevens gebruiken bij het optimaliseren van campagnes.
Ook voor een werkgever gelden er regels bij een online check. Een werkgever mag dit officieel nooit doen zonder toestemming van een potentiële kandidaat.
Afschermen van accounts
Hoewel de wet op papier duidelijk is, komt er in het dagelijks leven vaak weinig van terecht. Simpelweg omdat het (bijna) niet te controleren is wie je social media accounts hebben bekeken. Uit onderzoek blijkt tegelijkertijd dat inmiddels meer dan 91% van de werkgevers social media accounts van kandidaten checkt. Je hebt daardoor eigenlijk twee opties: of je accounts zo inrichten dat er alleen maar zaken opstaan die je (toekomstige) werkgever mag zien of je accounts afschermen. Door je accounts af te schermen, beïnvloed je de informatie die iemand te zien krijgt als hij of zij niet met jou bevriend is.
Doel van online check
Steeds meer mensen posten steeds meer over hun persoonlijke leven op social media. Dit gegeven heeft ervoor gezorgd dat steeds meer werkgevers ervoor kiezen om voordat zij een kandidaat uitnodigen, ook een kijkje te nemen op de social media accounts van deze kandidaat. Social media zijn een goede afspiegeling van iemands persoonlijkheid. Naast LinkedIn zijn Facebook en Twitter de belangrijkste kanalen waar een werkgever op kijkt. Een kanaal dat sterk in opkomst is bij het checken, is Instagram.
Wees open en eerlijk
Als je als werkgever een social media check uitvoert, is het van belang op je gevoel af te gaan. Is de eerste indruk van de persoon goed en komt hij of zij betrouwbaar over, dan zit het meestal goed. Zijn er meteen dingen die je opvallen en waar je graag meer tekst of uitleg over wilt, breng dit dan op een subtiele manier ter sprake in het gesprek. Wees echter wel eerlijk over het feit dat je iemands social media accounts hebt bekeken.