De ontwikkelingen op social media volgen elkaar in rap tempo op, waardoor het niet altijd even duidelijk meer is welk kanaal nu wel of niet geschikt is om in te zetten bij het werven van sollicitanten. Niet alle media zijn namelijk geschikt voor het werven van nieuwe sollicitanten, maar sommige sociale media kunnen wel helpen bij de beeldvorming van een kandidaat.

Over het algemeen wordt social media gebruikt als ondersteunend middel bij het werven van personeel. Het grote voordeel is natuurlijk dat de kosten voor het bereiken van een grote groep mensen relatief laag liggen in combinatie met de lage drempel die deze media hebben. Nadelen zijn er natuurlijk ook, want met name op social media als Facebook en Twitter is het de vraag of u er wel de gewenste doelgroep mee bereikt. Daarnaast zitten er natuurlijk niet altijd bruikbare reacties tussen.

Aangezien elk social media kanaal natuurlijk anders is, en elk zijn voor- en nadelen heeft. Vindt u hieronder een uitgebreide uitleg per kanaal.

LinkedIn

Het meest geschikte medium is LinkedIn, ontworpen voor zakelijke connecties. Dit platform is uitgegroeid tot een wereldwijd begrip en met 5,3 miljoen Nederlandse gebruikers is het een makkelijke weg om op een informele manier in contact te komen met potentiële kandidaat. Daarnaast kunt u makkelijk een vacature plaatsen die gekoppeld wordt aan een mogelijke sollicitant wanneer er overeenkomstige gegevens zijn.

Facebook

De meeste mensen zien Facebook enkel als een middel waarop werkgevers kijken, wanneer ze een potentiële medewerker screenen. U kunt Facebook echter ook wel zien als het informele broertje van LinkedIn. Connecties die iemand heeft via Facebook zijn vaak persoonlijker dan connecties via LinkedIn, waardoor de drempel om iemand aan te bevelen misschien wel lager ligt dan op LinkedIn. Daarom leent Facebook zich wel degelijk voor het plaatsen van vacatures, vooral als u voor een persoonlijkere benadering gaat.

Twitter

Een vacature pitchen via Twitter is lastig. Wat wel werkt is een link van de vacature posten en de belangrijkste kernwoorden van de vacature toevoegen via hashtags. Op deze manier kan men zoeken en via kernwoorden bij de vacature terechtkomen. Daarnaast geeft u door middel van deze kernwoorden op een korte manier aan waar de vacature om draait. Doordat het zo simpel is om iets door middel van een retweet te delen met uw volgers, ligt ook hier de drempel vrij laag. Desalniettemin kan ook Twitter ingezet worden als screeningsmiddel. Hoewel een tekst vaak minder zegt dan een foto, kan een werkgever aan de hand van Tweets ook al een hoop zeggen over de sollicitant.

Instagram

Een van de meer recente ontwikkelingen is het plaatsen van vacatures via Instagram, alhoewel dit wel wat lastiger is. Men kan immers niet direct op een link klikken en moet hiervoor eerst naar de bio van een account. Echter is het wel een geschikte manier om vacatures te pitchen voor bedrijven die veel waarde hechten aan visuele content en een achterban hebben die aanwezig is op Instagram. Ook dit middel wordt natuurlijk ingezet om potentiële medewerkers te screenen.

Zoals bovengenoemde voorbeelden laten blijken, hoeft u zich zeker niet alleen te beperken tot vacaturesites en LinkedIn voor het plaatsen van vacatures. U kunt diverse social media kanalen tegelijkertijd inzetten, of één kanaal ter ondersteuning van een vacature op een vacaturesite. De mogelijkheden zijn, mede door de snelle ontwikkelingen, erg groot.

De stappen voor het werven via social media

Werven via social media bestaat in de basis uit 4 stappen, hieronder beschreven:
Stap 1: Stel de vacaturetekst op.

Stap 2: Kies voor welke social media u gaat of voor welke combinatie van social media.

Stap 3: Pas de vacaturetekst afhankelijk van het kanaal aan.
– LinkedIn: Volledige vacaturetekst, formele stijl.
– Facebook: Belangrijkste kernpunten van de vacaturetekst, persoonlijke stijl.
– Twitter: Link naar de volledige vacaturetekst, belangrijkste kernwoorden van de vacature.
– Instagram: Link naar de volledige vacaturetekst in de biografie, ondersteunende visuele weergave van vacature in de vorm van de foto.

Stap 4: Deel de vacature op de officiële social media kanalen van het bedrijf en roep medewerkers op om de vacature ook op hun persoonlijke sociale media te delen.