U kunt het recruitment proces zelf in handen nemen om tijd en kosten te besparen. Als u nog niet bekend bent met dit proces, dan zijn tips natuurlijk altijd handig. Inmiddels hebben wij bij Mijn Sales Recruiter al 13 jaar ervaring binnen de recruitment markt en weten wij de fijne kneepjes met betrekking tot recruitment. Maak geen beginnersfouten! Bespaar uzelf tijd en moeite en neem onze tips ter harte.

Recruitment tip 1: Stippel voor uzelf uit wat voor persoon u zoekt

Er zijn twee aspecten in recruitment die aanwijzen wat voor persoon u zoekt, namelijk het functieprofiel en de vacature omschrijving.

Het functieprofiel stelt u zelf op. Hierin stelt u voor uzelf voor wat voor een persoon u zoekt en aan welke eisen diegene moet voldoen. Zoekt u bijvoorbeeld een junior, medior of senior? Zoekt u iemand met heel specifieke kennis over een bepaald onderwerp? En wat voor een achtergrond moet iemand hebben? Neem de tijd voor het uitschrijven van een goed functieprofiel, want dit schept duidelijkheid voor u: u weet duidelijker wat voor een kandidaat u zoekt en daarnaast kan u alvast een deel van de potentiële kandidaten filteren uit alle (mogelijke) sollicitanten. Bedenk u bij het schrijven van een functieprofiel wel goed hoe lang u eraan wil besteden en hoe strikt u wil zijn. Als u in de functieomschrijving te strikt bent, bent u hier waarschijnlijk veel tijd aan kwijt (lees: geld) en zult u meer moeite moeten doen om de juiste kandidaat te vinden die binnen het strikte profiel past.

Bij de vacature omschrijving speelt u in op de het geschreven functieprofiel. Kopieer daarom dus nooit dezelfde teksten bij verschillende vacatures, elke vacature (en daarmee functieprofiel) zou uniek moeten zijn als u een bepaalde competentie zoekt. Als veel concurrenten in dezelfde branche actief op zoek zijn naar de perfecte kandidaat, wees dan uniek. U kunt uzelf onderscheiden door bijvoorbeeld een leuke tekst te schrijven, een video te gebruiken of een leuke visuele afbeelding van de vacature te maken.

Recruitment tip 2: Maak de afweging tussen actief, passief of beide

Op het gebied van recruitment zijn er twee manieren van werven, passief en actief. Onder passief verstaan we het uitzetten van een vacature op verschillende vacaturebanken. Hier wacht de ‘recruiter’ passief af op de reacties van potentiële kandidaten. Het nadeel van passief werven is dat de recruiter geen invloed heeft op het aantal en de kwaliteit van de reacties. Actief werven is het actief zoeken naar potentiële kandidaten waarna deze worden benaderd. Deze kandidaten worden gezocht op een medium zoals LinkedIn, maar een opkomende trend in de recruitment is het gebruik van Facebook en Twitter als media voor recruitment. Het voordeel van deze manier van recruiten is dat de kandidaten vooraf gescreend zijn en naar alle waarschijnlijkheid een goede match met de functie en het bedrijf zullen hebben. Het nadeel is dat het erg tijdsintensief is.

De mate van gewildheid van de kandidaat die u zoekt is doorslaggevend in de manier van werven. Zoekt u een absolute topper (die waarschijnlijk veel aanbiedingen op zak heeft), dan is actief werven de juiste manier. Zoekt u een kandidaat die minder gewild is, dan zou passief werven een optie zijn.

Recruitment tip 3: Creëer een talentpool

Als een kandidaat toch niet geschikt blijkt te zijn voor een bepaalde functie, verwijder hem dan niet uit de database, maar ‘sla’ hem op in een talent pool. Dit is een bestand wat u zelf bijhoudt waarin kandidaten staan die om de een of andere reden niet in aanmerking kwamen voor een functie of niet zijn aangenomen, maar toch een zeer interessant CV en achtergrond hebben. Het kan namelijk zo zijn dat een kandidaat een andere aanbieding heeft gehad of dat u een andere kandidaat voor de bepaalde functie net iets beter vond. Mocht de kandidaat toch een duidelijke match hebben met het bedrijf en is hij of zij in de smaak gevallen, sla de kandidaat dan op in een database. Als er in de toekomst een nieuwe vacature komt, kan in de talentpool worden gekeken voor geschikte kandidaten.

Ontvang GRATIS een voorbeeld Vacaturetekst in je Inbox!
(Scheelt in opmaak en structuur van uw vacatures tenminste een uur!)

Recruitment tip 4: Neem uw werknemers mee in het recruitment proces

Als u werknemers op de hoogte stelt dat er vacatures openstaan, kunnen zij ook kandidaten aandragen. Dit noemt men referral recruitment. Een kandidaat die wordt voorgedragen door een huidige werknemer heeft bij voorbaat veel meer waarde. De werknemer kan namelijk een referentie geven van de potentiële kandidaat, wat meer duidelijkheid verschaft dan een CV en sollicitatiebrief. Een nadeel van een referentie is dat deze ‘gekleurd’ kan zijn; de werknemer zal niet snel slechte aspecten benoemen van de aangedragen kandidaat en vooral focussen op zijn of haar goede kwaliteiten. Vertrouw dus niet voor 100% op referrals, maar check alsnog de achtergrond van de kandidaat en bijvoorbeeld de kwaliteiten en intellect.

Recruitment tip 5: LinkedIn is key

Actief werven is tijdsintensief maar levert wel de beste kandidaten op. LinkedIn is een enorm handig medium voor het actief werven van potentiële kandidaten. Door middel van zoeksleutels kunt u zeer specifiek zoeken naar uw ideale kandidaat. Met een premium account kunt u bijvoorbeeld zoeken op werkervaring, plaats, interesses, van welke groepen diegene lid is en/of leeftijd. Als u er voor gekozen heeft om actief te werven, gebruik dan vooral LinkedIn.

Recruitment tip 6: Denk breder als het recruiten met de huidige kanalen niet lukt

Het kan zijn dat u voor een vacature geen geschikte kandidaten kan vinden. Wees dan creatief en bedenk alternatieve methoden om wel aan de juiste personen te komen. Mocht het zo zijn dat u alleen een vacature open had staan (passief werven), probeer het dan eens om actief te werven. Zo heeft u de touwtjes in handen en kiest u zelf wie u aanspreekt. Als actief werven geen optie is omdat het bijvoorbeeld tijdrovend is, dan kunt u in het eigen netwerk rondvragen of u misschien hier goede kandidaten heeft of connecties die u kunnen helpen. Mocht dit ook geen optie zijn, probeer dan onderscheidend te zijn in de positionering van de vacature (tone of voice, ingezette kanalen, etc). Kortom, denk anders dan de rest!

Recruitment tip 7: Kwaliteit boven kwantiteit

Wanneer u kiest voor passief recruiten, kan men op een vacature in een periode van krapte op de arbeidsmarkt veel reacties ontvangen. Dit geeft natuurlijk veel opties, maar heeft u liever 100 prima kandidaten of 5 hele goeie kandidaten? De moeilijkheid zit hem dus niet perse in het vinden van mensen, maar het vinden van de juiste mensen. Probeer deze kandidaten binnen te halen door uw vacatureteksten op een creatieve, unieke manier weer te geven en hen via de ‘juiste’ kanalen te benaderen. Wees ook kritisch en check referenties en achtergronden van de kandidaat.
Mocht het echt niet lukken om de juiste potentiële kandidaten te vinden, dan kunt u altijd nog een recruitment bureau inschakelen.