Er zijn vele wervingsmethoden, intern werven is er één van. Het is eigenlijk niet meer dan het vervullen van een openstaande functie door iemand uit uw eigen organisatie. Natuurlijk zitten er voordelen aan deze methoden, maar ook nadelen. Bij intern werven is wat u van uw medewerker verwacht van groot belang. Bent u namelijk op zoek naar een nieuwe, frisse wind of wilt u kunnen kiezen uit een grote pool van kandidaten, dan is intern werven helaas niet geschikt.

Voordelen van intern werven

Het grote voordeel van intern werven is daarentegen dat elke medewerker bekend is met de organisatie en werkwijze. Hierdoor is de kans op een misfit ook aanzienlijk kleiner. Daarnaast heeft iemand die vanuit een interne positie doorschuift ook het voordeel dat hij of zij niet volledig ingewerkt hoeft te worden, wat de efficiency ten goede komt. Ook kan het bijdragen aan de loyaliteit van werknemers, doordat zij zien dat er doorgroeimogelijkheden zijn.

Het uitzetten van een interne vacature is gemakkelijk en simpel. De vacaturetekst hoeft namelijk niet zoveel uitleg te bevatten als een vacature bedoeld voor extern publiek. De doelgroep heeft namelijk al kennis van de werkzaamheden die het bedrijf verricht. Ook kunt u de vacaturetekst makkelijk verspreiden via diverse interne kanalen, zoals de mail of het intranet.

Daar komt bij dat intern werven bijna geen geld kost. Het proces om nieuwe kandidaten aan te nemen, neemt over het algemeen minder tijd in beslag en u bent geen geld kwijt aan vacatures op dure sites.

Nadelen van intern werven

De belangrijkste nadelen van intern werven zijn dat u het ene gat als het ware met het andere gat opvult. U blijft namelijk altijd een open positie houden binnen de organisatie. Daarnaast kan het een tijdrovend proces zijn wanneer het niet lukt om via de interne weg een positie te vervullen, dit moet dan alsnog extern gebeuren.

Daarnaast moet u er als bedrijf op letten dat u ook niet te veel intern gaat werven. Dit kan leiden tot tunnel visie en ervoor zorgen dat u op lange termijn niet meer de juiste mensen op de juiste plek hebt of dat het lastig wordt om mensen van buitenaf aan te trekken.

De stappen van intern werven

Wanneer u overweegt om een vacature intern uit te zetten, is het uiteraard handig om te weten hoe u dit het beste kunt aanpakken. Hieronder vindt u een praktisch stappenplan voor het uitzetten van een interne vacature.

1. Maak een afweging: denkt u intern de juiste mensen te hebben om de vacature te vervullen, kies dan voor interne werving, zo niet kies dan voor externe werving.

2. Stel bij de keuze voor interne werving een korte, bondige vacaturetekst op met alleen de belangrijkste punten.

3. Verspreid de vacature via interne kanalen en communiceer dit ook naar de medewerkers.

4. Selecteer geschikte kandidaten en nodig deze uit voor een sollicitatiegesprek.

5. Communiceer na de keuze helder over het feit dat de vacature vervuld is en door wie, maar communiceer ook direct over de vrijgekomen plek, mocht u deze door iemand anders uit de organisatie willen laten opvullen.