Terug

Etiquette. In “hoe hoort het eigenlijk”, schreef Amy Groskamp ten Have er al uitgebreid over. Van tafelmanieren en telefoneren tot tutoyeren en converseren. Maar hoe hoort het eigenlijk in de wereld van sales? In deze blog bekijken we de geschreven én ongeschreven etiquette in de sales onder de loep.

Net als in andere branches kent ook de etiquette in de sales wereld overeenkomsten met de etiquette zoals beschreven in “hoe hoort het eigenlijk”. De nadruk bij de sales etiquette ligt ook op gedragingen en omgangsvormen.

Sincerity is the key

Zorg allereerst dat je oprecht bent. Van de eerste begroeting tot je glimlach en je interesse in een klant. Niets is vervelender dan een klant die het gevoel heeft dat hij of zij niet serieus genomen wordt of niet interessant genoeg is. Hierbij helpt het om vragen te stellen vanuit oprechte interesse. Integraal onderdeel hiervan is uiteraard goed luisteren naar de klant. Wat daarnaast ook werkt is het aanpassen van je woordkeuze op die van de klant.

Avoid vague language

Binnen het gesprek gelden er ook tal van geschreven en ongeschreven regels. We leven in een cultuur waar je soms zelfs tegen je opa of oma nog je- en jij kan zeggen. Deze trend vertaalt zich echter niet direct door naar de werkvloer. Als je in gesprek gaat met een klant of zakelijke relatie, informeer dan altijd even subtiel of het gewenst is dat iemand getutoyeerd wordt. Dit geldt ook voor algemeen taalgebruik. Stem het af op je gesprekspartner om zo ongemakkelijke situaties te voorkomen en vermijdt onnodige bijzinnen en vaag taalgebruik.

Adjust to your partner

Dit alles is natuurlijk ook van toepassing wanneer je gaat dineren met een klant of relatie. Maar let hier ook op de temporisering van je gesprek. Stel geen vragen wanneer iemand net een stuk lamskotelet met rode wijnsaus naar binnen heeft geschoven en stem je eigen eettempo af op dat van je tafelpartner. Houd je handgebaren rustig en ga nooit en te nimmer wijzen naar je partner. Ook niet wanneer je een gewoon gesprek met deze persoon hebt.

The more difficult part

Dan is er nog de kleding. Dit punt ligt wat genuanceerder. Uiteraard zijn er de standaard dresscodes die uitgebreid beschreven staan in “hoe hoort het eigenlijk”. In de praktijk luistert het vaak toch iets nauwer. In de technische hoek van de sales wereld kan je namelijk makkelijker aankomen in een spijkerbroek met overhemd, dan wanneer je een tool verkoopt aan de grote banken in Nederland.

Het draait hier, maar eigenlijk bij alle bovengenoemde punten om context en niet om etiquette an sich. Kijk om je heen, wat doet je omgeving. Weet je het niet zeker, vraag het dan. Beter een vraag te veel dan de plank volledig misslaan en een klant kwijtraken.