Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van social media voor recruitment in het Nederlandse bedrijfsleven nog in de kinderschoenen staat. Een slechte zaak, gezien het feit dat de (toekomstige) doelgroep dit kanaal juíst gebruikt voor het vinden van een baan. Nederlanders zijn enorm actief op social media, in 2015 gebruikte maar liefst 9,4 miljoen Nederlanders Facebook en 3,8 miljoen Nederlanders gebruikte LinkedIn. Waarom zou je hier niet op inspelen als recruiter?
Bovendien vormen sociale media als Facebook en LinkedIn één grote database van cv-profielen en potentiële kandidaten. Ze kunnen je ideale, nieuwe, virtuele netwerk vormen en daarmee de plek om vacatures uit te zetten. Bekijk zelf maar eens hoeveel tweede- en derdegraads connecties je kunt bereiken op LinkedIn. Door middel van ‘targetten’ kan je een selectieve doelgroep bereiken buiten je eigen netwerk. Met een betaalt LinkedIn account kan je deze doelgroep ook nog eens gemakkelijk een bericht sturen.
Solliciteren via social media
En wat dacht je van bijvoorbeeld twilliciteren? Daag je kandidaten uit om openlijk hun motivatie te beschrijven en zo te concurreren met de overige kandidaten.
Social media opent nieuwe deuren die voorheen nog niet open konden. Het geeft een heel nieuwe dimensie aan het recruitment proces. Niemand had een tijdje geleden het idee dat er door middel van een video (die vervolgens verstuurd wordt via Skype of Whatsapp) gesolliciteerd kan worden. Ideaal voor iemand die ver weg woont, maar uitermate geschikt is voor een bepaalde functie waarbij thuis gewerkt kan worden. Diegene kan dan via social media zijn video versturen, aangenomen worden en zijn werk vanuit huis verrichten.
Daarnaast zijn de sociale media een uitgelezen kans om je als (kleine) onderneming kenbaar te maken aan het grote publiek. Via blogs, communities en allerlei vak of branche gerelateerde platforms toon jij je identiteit en laat je zien wat je jouw doelgroep te bieden hebt. Het adverteren op deze platforms is daarentegen ook nog eens prima betaalbaar. Dag Monsterboard, dag Jobtrack, hallo social media.