Naast de eerdergenoemde trends zijn er anno 2015/2016 nog enkele andere belangrijkste trends in de recruitment markt die men in acht (zou) moet(en) nemen. Deze trends hebben wij voor u op een rijtje gezet.
Trend 1: Social media recruitment
Social media is al enkele jaren niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook in de recruitment markt wordt al enige tijd gebruik gemaakt van media zoals LinkedIn. De trend zal zich voornamelijk doorzetten in het gebruik van andere media, zoals Facebook en Twitter, om passief en actief mensen te werven. Een groot voordeel van social media tijdens het passief werven is dat bedrijven een grote pool potentiële kandidaten kunnen bereiken voor lage kosten. Immers, sollicitanten gebruiken media als Facebook en LinkedIn steeds vaker om een baan te zoeken.
Daarnaast heeft het gebruik van social media ook een groot voordeel tijdens actief kandidaten werven. Zo heeft u als bedrijf, vooral bij het gebruik van LinkedIn, gelijk inzicht in de achtergrond van een kandidaat en kunt u dus actief mensen benaderen met de juiste achtergrond. Hier lees je meer over de rol van social media in recruitment.
Trend 2: Mobiel gebruik en applicaties
4 op de 5 Nederlanders beschikt tegenwoordig over een telefoon en in meer dan 60% van de huishoudens is er een tablet aanwezig. Daarnaast gebruikt men een smartphone tegenwoordig veel vaker dan een laptop, ook voor het zoeken naar een nieuwe baan. ‘Job seeking’ is tegenwoordig een activiteit die overal kan worden uitgevoerd.
Recruitment bedrijven moeten dus gemakkelijk mobiel te vinden zijn en hun sites en sollicitatieproces smartphone en tablet vriendelijk maken. Ook komt het gebruik van Apps steeds vaker voor in de recruitment markt. Zo hebben veel vacaturebanken een App ontwikkeld waarop de sollicitant informatie kan krijgen en gelijk kan solliciteren op een baan.
Trend 3: Nieuwe manieren van solliciteren
De voorgaande trend brengt mee dat mensen in het ‘hier en nu’ willen solliciteren als ze een interessante baan op internet of op een App tegenkomen. Een gevolg hiervan is dat de manier van solliciteren ook onder de loep wordt genomen. Neem nou het gebruik van een CV. Vaak gebeurt het dat een sollicitant een leuke baan ziet, maar zijn CV op dat moment niet meer up-to-date is, vanwege bijvoorbeeld een nieuwe functie bij de huidige werknemer of nieuwe kennis na het volgen van een training.
Mocht er bij een sollicitatie gevraagd worden om een up-to-date CV en een motivatiebrief, dan zal de sollicitant het CV eerst (op een laptop) moeten aanpassen en daarnaast nog een motivatiebrief moeten schrijven. In de mobiele recruitment wereld is dit een te hoge drempel, want de kandidaat kan de vacature vergeten of er op een ander moment geen tijd voor hebben. Bij online solliciteren kan bijvoorbeeld de mogelijkheid worden gegeven om een LinkedIn link toe te voegen en om een motivatie door middel van een kort filmpje weer te geven.
Trend 4: Recruitment = marketing
Een andere opkomende trend is dat recruitment steeds meer aspecten van marketing gaat bevatten. Sollicitanten zijn steeds vaker op zoek naar een bekend bedrijfsmerk met een goede reputatie met betrekking tot werknemerstevredenheid. Daarnaast willen ze affiniteit met het bedrijf en de branche. Het gaat dus aan de ene kant om employee branding, want een goede reputatie kunt uw doelgroep aantrekken om te solliciteren. Aan de andere kant draait het bij deze trend om content marketing.
Als u als bedrijf gebruik maakt van bijvoorbeeld Facebook, zal de nadruk gaan liggen op interessante, branche gerelateerde berichten plaatsen (via de marketing afdeling) in plaats van vacatures. Hierdoor kan de recruiter, wanneer er een vacature vrij komt, actief gaan sourcen in de Facebook doelgroep. De mensen die jouw pagina hebben geliked, hebben immers al interesse in het product/branche/bedrijf getoond en zullen dus een grote match op dit gebied hebben.
Trend 5: Sollicitatiegesprek 2.0
Een laatste trend in de recruitment markt heeft betrekking op de tweede stap in het recruitment proces: het sollicitatiegesprek. Dit gaat steeds minder lijken op een traditioneel een-op-een gesprek waarin de achtergrond en motivatie van de kandidaat de revue passeren. In het ‘nieuwe’ sollicitatiegesprek zal de focus liggen op elkaar leren kennen en ‘soft skills’ als teamwork en communicatie.
Zo kan een bedrijf een recruitment day organiseren, waarin meerdere sollicitanten in een keer een dag langskomen en elkaar, het bedrijf en huidige werknemers leren kennen. Een andere optie binnen deze trend is het organiseren van een activiteit of een spelsituatie waarin kandidaten samenwerken (eventueel met huidige medewerkers) om zo hun creativiteit en teamwork skills te testen.
Hoe kunt u omgaan met sommige trends? Wij geven ook enkele handige recruitment tips!